De 7 C-er i kommunikasjon

Posted on Posted in Diskusjon, Kommunikasjon, Lag, Ledelse, Performance, Planlegging

På norsk er det ikke vanlig å bruke bokstaven C. Men det er essensiell at vi bruker den om vi skal ha en effektiv kommunikasjon i våre prosjekter.

Kommunikasjon er, uten tvil, en av de viktigste ting vi må være flink på om vi skal lykkes som prosjektledere. Vi kan være flinke å planlegge, ha økonomisk kontroll på prosjektene eller ubegrenset midler, men alt dette er verdt veldig lite hvis vi ikke klarer å kommunisere både internt og eksternt.

Dersom alle stakeholders er godt informert alltid, og vi har en klar og effektiv kommunikasjon, blir det mye lettere å nå våre mål.

Gode kommunikasjonsevner er noe vi kan bruke utenfor jobb. De kan være nyttige for alle de andre tilfeller vi samhandler med andre mennesker. Derfor er det noe det verdt å investere tid for å bli flink på.

Som mange andre ting i livet, god kommunikasjon må begynne med planlegging. En god ide for våre prosjekter er å ha alltid en kommunikasjonsplan vi kan bruke. Etter vi har dette på plass, er vi nødt å følge den og utføre den. En positiv side med å ha en plan er at etterpå kan vi måle resultatene og modifisere planen for at den blir enda bedre.

Selv om dette kan, i utgangspunktet, virke lett, er dessverre ikke alltid sånn. For å gjøre livet vårt lettere, har vi retningslinjer som de 7 C-er. I følge dette, en god kommunikasjon må være:

  • Clear (klar): vi må tilpasse det vi sier til den person vi sier det til. Viktig å huske at vi må også tilpasse hvordan vi sier ting, og ikke bare informasjon. Det vi sier må være to the point og vi må prøve å si ting på en måte som ikke kan tolkes på diverse måter.

 

  • Concise (konsis): hold det enkelt. Det er ingen vits å komplisere ting. Det er best å ikke blande forskjellige saker.

 

  • Concrete (konkret): etter du har sagt noe, burde ikke være noe tvil hva ville du si. Også, det du sier må ha innvirkning på dem du snakker med.

 

  • Correct (riktig): det er essensiell at det vi sier stemmer med sannheten. Derfor må vi dobbeltsjekke vår informasjon og data.

 

  • Coherent (sammenhengende): det må være logisk og være innenfor konteksten vi snakker i.

 

  • Complete (fullstendig): vi må gjøre sikkert at vi ikke glemmer å si noe.

 

  • Courteous (høflig): vi må kommunisere på en ærlig og vennlig måte, sånn at våre samtalepartnere har en positiv opplevelse.

 

Selv om dette kan virke lett å forstå, er det noe som krever mange timer og mange feiler før vi kan mestre dette. Derfor vi anbefaler at alle begynner med å øve med en gang. Husk at første steg er å planlegge og lage en kommunikasjonsplan vi skal bruke og, like viktig, tilpasse i mange år fremover.

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of