Livssyklus: forskjellen mellom prosjekt og produkt

Posted on Leave a commentPosted in Diskusjon, Ledelse, Metodikk, Performance, Planlegging, PMBOK, PMI

Vi ser at det er ofte mange som opplever at det er vanskelig å se forskjellen mellom et produkt og et prosjekt, og å skille mellom livssykler av begge to. Siden nyanser kan være små, for å definere begge konsepter skal vi forholde oss til PMBOK-en. Med den standarden i hånden, kan vi definere: Prosjekt: […]

Stakeholders matrise

Posted on Leave a commentPosted in Diskusjon, Dokumentasjon, Metodikk, Planlegging, PMBOK, PMI, Stakeholders

Mye og lenge er blitt skrevet om stakeholders. Den er en vanskelig gruppe å kontrollere, siden mange av dem er eksterne personer eller organisasjoner. Men det som er klart, er at for å lykkes i et prosjekt må alle stakeholderne bli fornøyd og deres krav og behov oppfylt. For å hjelpe å simplifisere hvordan vi […]

Innsamling av krav: Performance Requirement Card

Posted on Leave a commentPosted in Agile, Dokumentasjon, Metodikk, Planlegging, Story Points, Storytelling

En av de sterkeste grunner vi foretrekker Agile metodikker, er for å ha muligheten til å kunne tilpasse vårt prosjekt til endringer, særlig når våre kunder ikke har en konkret ide om nøyaktig hva de vil ha. Med andre ord, i Agile endringer i kravene er forventet. Hvordan kan vi da planlegge effektivt, holde styr […]

De 5W-er i planlegging: hvordan planlegger vi effektivt

Posted on Leave a commentPosted in Diskusjon, Dokumentasjon, Metodikk, Planlegging, PMBOK, PMI

For å planlegge riktig i et prosjekt, er vi nødt til å forstå hvilke krav de forskjellige stakeholders har. Dessverre ser vi at mange prosjektledere bruker lite tid med dette sammenlignet med for eksempel tiden de bruker med ressursplanlegging. Å ikke bruke den nødvending tid og innsatts på dette, kan føre til avvik senere i […]